Jak przedstawia Ministerstwo Edukacji i Nauki na stronie
https://www.gov.pl/web/laboratoria
LABORATORIA PRZYSZŁOŚCI to inicjatywa edukacyjna realizowana przez Ministerstwo Edukacji i Nauki we współpracy z Centrum GovTech w Kancelarii Prezesa Rady Ministrów. Misją tych podmiotów jest stworzenie nowoczesnej szkoły, w której zajęcia będą prowadzone w sposób ciekawy, angażujący uczniów oraz sprzyjający odkrywaniu ich talentów i rozwijaniu zainteresowań.
Celem inicjatywy jest wsparcie wszystkich szkół podstawowych w budowaniu wśród uczniów kompetencji przyszłości z tzw. kierunków STEAM (nauka, technologia, inżynieria, sztuka oraz matematyka). W ramach LABORATORIÓW PRZYSZŁOŚCI organy prowadzące szkoły otrzymały od państwa wsparcie finansowe warte ponad miliard złotych, dzięki któremu miliony polskich uczniów będą mogły uczyć się poprzez eksperymentowanie i zdobywać w ten sposób praktyczne umiejętności.
Wsparcie zostało przekazane w całości z góry – bez konieczności wniesienia wkładu własnego.
Nasza szkoła otrzymała około 60000 złotych. Nasze zakupy to między innymi:
- Drukarka 3D Flashforge Adventurer 3
- Pakiet BBC micro:bit 2 Club zestaw
edukacyjny (10 sztuk wkomplecie) - DFRobot – czterokanałowy sterownik silników 5,5V/1,5A dla BBC micro:bit
- TABLET GRAFICZNY LCD 13,3 WACOM ONE
- Tablet graficzny WACOM Intuos M (CTL-6100WLK-N)
- Aparat fotograficzny Panasonic FZ1000 II
- Statyw Hama Star 63 + torba
- Dygestorium
- Dyktafon cyfrowy
- Tablica Magnetyczna Biała Suchościeralna 200×100 cm
- Optyka geometryczna z 3-wiązkowym laserem uczniów
- Przyrząd do mieszania barw z diodami LED
- Stanowisko do doświadczeń z próżnią
- Skrzynka do doświadczeń – elektrotechnika
- Szkolna ława optyczna Wiatr i pogoda – skrzynka do doświadczeń
- Komplet magnetycznych przyrządów tablicowych z tablicą do zawieszania
- Maszyna do szycia
- Małe (przenośne) kuchenki MKE – 11
- Czajniki GALLET
- Mikser Bosch MFQ36445
- Patelnia do naleśników HEMLAGAD
- Zestaw garnków ANNONS
- Zestawy narzędzi – z młotkiem, obcęgami, śrubokrętami
- Pistolety do kleju na gorąco Wkłady kleju na gorąco
- FORBOT – zestawy do kursu elektroniki poziom I
- Miernik uniwersalny
- Podobrazia malarskie
- Farby akrylowe
- Wypalarka do drewna
- Aparat fotograficzny Panasonic FZ1000 II
- Statyw Hama Star 63 + torba
- Tablica do mnożenia Montessori
INFORMACJA O LABORATORIACH PRZYSZŁOŚCI
Na początku roku szkolnego poinformowano uczniów o idei LABORATORIÓW PRZYSZŁOŚCI, rozmieszczono plakaty zawierające podstawowe założenia tej akcji oraz opracowano harmonogram korzystania zakupionego sprzętu w pierwszym semestrze roku 2023/2024.
KTO CHCE SAM SKRÓCIĆ SOBIE SPODNIE?
Maszyna do szycia ulokowana w świetlicy wzbudziła zainteresowanie dzieci w różnym wieku. Najmłodsze (z klas 1-3) prześcigały się w opowiadaniach kto w ich rodzinach szyje i dla kogo. Starsze – planowały naukę szycia i zakup maszyny.
Pierwsze zajęcia
Na pierwszych zajęciach omówiono i pokazano uczniom budowę maszyny (igła, stopka, elementy przytrzymujące nitkę górną, bębenek, ząbki posuwające tkaninę, rozrusznik). Kolejni uczniowie nawlekali nitkę do igły oraz wyciągali i wkładali bębenek.
Szczególną radość sprawiło uczniom możliwość uruchomienia maszyny i szycie na kartce papieru bez nici, w dowolnym kierunku. Następny etap polegał na przeszyciu wzdłuż narysowanej linii. Kilku uczniów radziło sobie z tym dość dobrze. Niektórzy usiłowali „wyszyć” pierwszą literę swojego imienia. Cały czas przypominanie o bezpieczeństwie (igła, tempo szycia, delikatne spuszczanie stopki, prowadzenia kartki).
Drugie zajęcia
Ćwiczenie szycia na kartce z założoną nitką górną i dolną. Ćwiczenie zakładania nitki górnej i dolnej oraz przygotowanie obu nitek do szycia. Zszywanie tkaniny szwem zwykłym i francuskim. Wprowadzono pojęcie fastrygi w związku z przesuwaniem się podczas szycia górnej części złożonej tkaniny. Starsze uczennice wykończyły kwadratowy kawałek tkaniny zygzakim.