Jak przedstawia Ministerstwo Edukacji i Nauki na stronie

https://www.gov.pl/web/laboratoria

LABORATORIA PRZYSZŁOŚCI to inicjatywa edukacyjna realizowana przez Ministerstwo Edukacji i Nauki we współpracy z Centrum GovTech w Kancelarii Prezesa Rady Ministrów. Misją tych podmiotów jest stworzenie nowoczesnej szkoły, w której zajęcia będą prowadzone w sposób ciekawy, angażujący uczniów oraz sprzyjający odkrywaniu ich talentów i rozwijaniu zainteresowań.

Celem inicjatywy jest wsparcie wszystkich szkół podstawowych w budowaniu wśród uczniów kompetencji przyszłości z tzw. kierunków STEAM (nauka, technologia, inżynieria, sztuka oraz matematyka). W ramach LABORATORIÓW PRZYSZŁOŚCI organy prowadzące szkoły otrzymały od państwa wsparcie finansowe warte ponad miliard złotych, dzięki któremu miliony polskich uczniów będą mogły uczyć się poprzez eksperymentowanie i zdobywać w ten sposób praktyczne umiejętności.

Wsparcie zostało przekazane w całości z góry – bez konieczności wniesienia wkładu własnego.

Nasza szkoła otrzymała około 60000 złotych. Nasze zakupy to między innymi:

  • Drukarka 3D Flashforge Adventurer 3
  • Pakiet BBC micro:bit 2 Club zestaw
    edukacyjny (10 sztuk wkomplecie)
  • DFRobot – czterokanałowy sterownik silników 5,5V/1,5A dla BBC micro:bit
  • TABLET GRAFICZNY LCD 13,3 WACOM ONE
  • Tablet graficzny WACOM Intuos M (CTL-6100WLK-N)
  • Aparat fotograficzny Panasonic FZ1000 II
  • Statyw Hama Star 63 + torba
  • Dygestorium
  • Dyktafon cyfrowy
  • Tablica Magnetyczna Biała Suchościeralna 200×100 cm
  • Optyka geometryczna z 3-wiązkowym laserem uczniów
  • Przyrząd do mieszania barw z diodami LED
  • Stanowisko do doświadczeń z próżnią
  • Skrzynka do doświadczeń – elektrotechnika
  • Szkolna ława optyczna Wiatr i pogoda – skrzynka do doświadczeń
  • Komplet magnetycznych przyrządów tablicowych z tablicą do zawieszania
  • Maszyna do szycia
  • Małe (przenośne) kuchenki MKE – 11
  • Czajniki GALLET
  • Mikser Bosch MFQ36445
  • Patelnia do naleśników HEMLAGAD
  • Zestaw garnków ANNONS
  • Zestawy narzędzi – z młotkiem, obcęgami, śrubokrętami
  • Pistolety do kleju na gorąco Wkłady kleju na gorąco
  • FORBOT – zestawy do kursu elektroniki poziom I
  • Miernik uniwersalny
  • Podobrazia malarskie
  • Farby akrylowe
  • Wypalarka do drewna
  • Aparat fotograficzny Panasonic FZ1000 II
  • Statyw Hama Star 63 + torba
  • Tablica do mnożenia Montessori

 

INFORMACJA O LABORATORIACH PRZYSZŁOŚCI

Na początku roku szkolnego poinformowano uczniów o idei LABORATORIÓW PRZYSZŁOŚCI, rozmieszczono plakaty zawierające podstawowe założenia tej akcji oraz opracowano harmonogram korzystania zakupionego sprzętu w pierwszym semestrze roku 2023/2024.

KTO CHCE SAM SKRÓCIĆ SOBIE SPODNIE?

Maszyna do szycia ulokowana w świetlicy wzbudziła zainteresowanie dzieci w różnym wieku. Najmłodsze (z klas 1-3) prześcigały się w opowiadaniach kto w ich rodzinach szyje i dla kogo. Starsze – planowały naukę szycia i zakup maszyny.

Pierwsze zajęcia

Na pierwszych zajęciach omówiono i pokazano uczniom budowę maszyny (igła, stopka, elementy przytrzymujące nitkę górną, bębenek, ząbki posuwające tkaninę, rozrusznik). Kolejni uczniowie nawlekali nitkę do igły oraz wyciągali i wkładali bębenek.

Szczególną radość sprawiło uczniom możliwość uruchomienia maszyny i szycie na kartce papieru bez nici, w dowolnym kierunku. Następny etap polegał na przeszyciu wzdłuż narysowanej linii. Kilku uczniów radziło sobie z tym dość dobrze. Niektórzy usiłowali „wyszyć” pierwszą literę swojego imienia. Cały czas przypominanie o bezpieczeństwie (igła, tempo szycia, delikatne spuszczanie stopki, prowadzenia kartki).

Drugie zajęcia

Ćwiczenie szycia na kartce z założoną nitką górną i dolną. Ćwiczenie zakładania nitki górnej i dolnej oraz przygotowanie obu nitek do szycia. Zszywanie tkaniny szwem zwykłym i francuskim. Wprowadzono pojęcie fastrygi  w związku z przesuwaniem się podczas szycia górnej części złożonej tkaniny. Starsze uczennice wykończyły kwadratowy kawałek tkaniny zygzakim.