Romantyzm – epoka serca i walki o wolność, rozpoczęła się dwa wieki temu. Jako polonistka zauważam, że teksty romantyczne przez ludzi młodych { i nie tylko } postrzegane są jako nudne, nieciekawe, oderwane od życia. Okazuje się jednak , że mogą one wspaniale inspirować, uczyć historii i być tematem interesujących dyskusji na lekcjach, nie tylko języka polskiego. Niestety, w tym roku kolejnej rocznicy odzyskania przez Polskę wolności nie mogliśmy uczcić w tradycyjny sposób. Zaproponowałam więc klasom drugim, z którymi właśnie omawiam teksty romantyczne, nagranie filmików i własną recytację ulubionych fragmentów tekstów kultury, które nawiązują do walki naszych przodków o suwerenność Ojczyzny. Wojtek Suchan z klasy 2 G wybrał przejmującą opowieść Jana Sobolewskiego z 3 części ” Dziadów ” A. Mickiewicza. Filip Dłubała z klasy 2 SP piękną pieśń J. Kaczmarskiego ” Zesłanie studentów „. ” Bard Solidarności ” napisał ją zainspirowany obrazem J. Malczewskiego pod tym samym tytułem. Serdecznie zapraszam do refleksji ! Dziękuję serdecznie moim uczniom i pani profesor A. Wiślańskiej za włożony wkład pracy. ” Jeśli zapomnę o nich, Ty, Boże na niebie, zapomnij o mnie ! ” Pamiętajmy, nie tylko w dniu 11 listopada, cześć i chwała Bohaterom !
Ewa Piotrowska, polonistka.
Monolog Jana Sobolewskiego z III części Dziadów.
Czyta: Wojtek Suchan z 2g.
Grafika: Zdjęcia i reprodukcje obrazów Grottgera
Zesłanie studentów – Jacek Kaczmarski
Grafika: J. Malczewski
Czyta: Filip Dłubała z klasy 2 SP